SCHATVINDERTJES

Eigenwaarde, emotionele vaardigheden
en zelfvertrouwen voor kinderen

“Toen ik een kijkje nam in de wonderlijke wereld van De Schatvinder zag ik kindjes die geraakt werden, ik zag iemand die hun taal sprak. Een taal die mij en mijn eigen innerlijke kind trof in het hart. En dat voelde warm en liefdevol. Wat een mooie connectie maakt deze man met kinderen.”

Anne Meijntjes – Kindertolk bij Anne Meijntjes - Leven in verbinding
De Schatvinder op bezoek bij een klas

Ontwikkeling op zielsniveau voor het primair onderwijs


Lezen, schrijven en rekenen is zeker niet onbelangrijk, maar deze interactieve gastles is van een andere orde. Eigenwaarde, gevoelsbeleving en levensgeluk komen aan de orde in het creatieve en interactieve programma Schatvindertjes; levensschatten ontdekken in kindertaal.

Kinderen krijgen de ruimte om te praten en na te denken over dingen waar ze misschien niet zo vaak over praten of nadenken. En, belangrijker nog, de ruimte om te voelen.

Ik neem een echte schatkist mee en laat de kinderen iets onvergetelijks beleven. Door ze te boeien en verrassend lang hun aandacht vast te houden met schatten uit de schatkist en met vragen waarbij alle vingers omhoog gaan. Bij de onderbouw zing ik met gitaarbegeleiding het Schatvindertjeslied, bij de bovenbouw gebruik ik bijvoorbeeld inspirerende filmpjes.

“Wij allen vonden het ook een geweldige ochtend! Het viel ons op dat de leerlingen erg geactiveerd waren door jouw bijdrage. Zelfs de logopediste viel het op die vandaag kwam werken met een aantal leerlingen. Het viel me op hoe snel je een bijzondere band had met onze leerlingen.”

Ernest Dröge – Leerkracht VSO-integratieklas De Blauwe Bloem
De Schatvinder op bezoek bij een klas
Samen met de kinderen vul ik met speels gemak een uur – ook in de onderbouw. Ook de jongsten staan te popelen om te helpen of om hun ervaringen te delen. De soorten vragen en het niveau van kindertaal stem ik vanzelfsprekend volledig af op de leeftijdsgroep die voor me zit. Begripvol, respectvol en met liefde voor ieder kind.

Mijn ongedwongen verbinding met kinderen zet ik met hart en ziel in om kinderharten te bereiken. Van nature voelen kinderen zich bij mij op hun gemak en ze hebben snel in de gaten dat ik ze als gelijkwaardig beschouw. Zodra ik start, leg ik in de groep de basis voor een veilige omgeving om in te kunnen delen. Ook kwetsbare kinderen of kinderen met een handicap voelen zich doorgaans bijzonder bij me thuis.

Een ontmoeting met De Schatvinder vergeten ze hun leven lang niet meer…

Hoe ziet het programma eruit?

  • Een verrassende start
  • Het creëren van een veilige omgeving met drie bijzondere regels
  • Een echte schatkist met voorwerpen die symbool staan voor levensschatten
  • Volop interactiviteit met diverse werkvormen
  • Als tastbare herinnering krijgen alle kinderen een ‘gouden’ munt
  • Duur: ±5 kwartier
Lees deze onvergetelijke reactie...

Gespreksonderwerpen

Liefde en begrip voor jezelf en anderen, écht zijn en worden wie je bent, de waarde van je gevoelsleven, balans tussen hoofd en hart, de kracht van negatieve en positieve gedachten, invloed op je eigen levensgeluk, de kracht van kwetsbaarheid en nog veel meer…
Hier hebben we behoefte aan!

Het gaat tenslotte om de Schatvinders van de toekomst


Het is in mijn ogen van groot belang om kinderen al op jonge leeftijd te laten ontdekken dat ze zelf de grootste invloed hebben op hun persoonlijke geluksgevoel. Dat er een diepere laag is in het leven, waar ze zich vaak al zeer goed van bewust zijn. Zo kunnen praktisch alle kinderen haarfijn sferen, emoties en situaties aanvoelen. Alleen weten ze niet altijd hoe daar mee om te gaan.

Ze mogen gestimuleerd worden om niet alleen hun ratio te ontwikkelen, maar ook hun gevoelsleven. Ze mogen hun eigen unieke talenten laten bloeien. Onbevangen en grenzeloos hun eigen dromen nastreven. En beseffen dat ze die zelf kunnen realiseren!

Als ik weer afscheid neem, heb ik ze laten ervaren:
Ik ben goed zoals ik ben en ik ben óók een schatvinder!

Wij willen graag met je in gesprek!
“Het was erg mooi om te zien dat je kinderen na liet denken over de dingen van het leven en over zichzelf. Hierdoor kwamen kinderen ook met dingen die je als leerkracht niet altijd ziet en hoort. De kinderen hebben bijna 2 uur naar je geluisterd en deden al die tijd goed mee, dat is een erg groot compliment en daardoor merkte je dat het aansluit bij de kinderen en dat ze het interessant vonden.”

Juf Brenda – groep 6/7

Meer balans in de lesstof:
“Dit zouden basisscholen standaard in het lesprogramma moeten opnemen…”

Nathalie
(een moeder op een van de scholen)

Share by: