Durf jij innerlijk te duiken?
Lees
Verdiepende Vrijdag


Werk je met kinderen?
Gun ze
SchatvinderTJES


Op de hoogte blijven?
Lees het
Schatvindersnieuws


Verdieping bij een teamuitje?
Kies voor een
hartenopener



Like De Schatvinder!
De Schatvinder | Helpt je schitteren! | Schatvindertjes
Ontwikkeling op zielsniveau voor het primair onderwijs
Schatvindertjes
9098
page,page-id-9098,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-3.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Schatvindertjes

 

 

Ontwikkeling op zielsniveau

 

Lezen, schrijven en rekenen is zeker niet onbelangrijk, maar deze interactieve gastles is van een andere orde. Eigenwaarde, gevoelsbeleving en levensgeluk komen aan de orde in het creatieve en interactieve programma Schatvindertjes; levensschatten ontdekken in kindertaal.

 

Kinderen krijgen de ruimte om te praten en na te denken over dingen waar ze misschien niet zo vaak over praten of nadenken. En, belangrijker nog, de ruimte om te voelen.

 

Ik neem een echte schatkist mee en laat de kinderen iets onvergetelijks beleven. Door ze te boeien en verrassend lang hun aandacht vast te houden met schatten uit de schatkist en met vragen waarbij alle vingers omhoog gaan. Bij de onderbouw zing ik met gitaarbegeleiding het Schatvindertjeslied, bij de bovenbouw gebruik ik bijvoorbeeld inspirerende filmpjes.

 

Samen met de kinderen vul ik met speels gemak een uur – ook in de onderbouw. Ook de jongsten staan te popelen om te helpen of om hun ervaringen te delen. De soorten vragen en het niveau van kindertaal stem ik vanzelfsprekend volledig af op de leeftijdsgroep die voor me zit. Begripvol, respectvol en met liefde voor ieder kind.

 

Mijn ongedwongen verbinding met kinderen zet ik met hart en ziel in om kinderharten te bereiken. Van nature voelen kinderen zich bij mij op hun gemak en ze hebben snel in de gaten dat ik ze als gelijkwaardig beschouw. Zodra ik start, leg ik in de groep de basis voor een veilige omgeving om in te kunnen delen. Ook kwetsbare kinderen of kinderen met een handicap voelen zich doorgaans bijzonder bij me thuis.

Een ontmoeting met De Schatvinder vergeten ze hun leven lang niet meer…

 

Ja, dat gun ik mijn kindergroep ook!

“Mijns inziens ben jij één van de prachtige vertalers om bewustzijn op een niet-zweverige, maar daadwerkelijk toegankelijke manier voor jong en oud begrijpelijk te maken en toe te laten passen. De kloof maak jij kleiner door wie jij bent en wat jij doet.”

 

Laura van de Kruijs – Human Development Designer | SKJ Jeugd- en gezin Professional

schatvindertjes (65) - profielfoto

En hoe ziet het programma er uit?

 

‘Schatvindertjes’ is ontwikkeld voor het (speciaal) basisonderwijs. Maar eigenlijk overal toepasbaar waar groepen kinderen zijn. In grote lijnen is de invulling als volgt:

 

Een verrassende start

Het creëren van een veilige omgeving met drie bijzondere regels

Een echte schatkist met voorwerpen die symbool staan voor levensschatten

Volop interactiviteit d.m.v. vraag/antwoord, voorwerpen en opdrachten

Als tastbare herinnering krijgen alle kinderen een ‘gouden’ munt

Duur: ±5 kwartier

 

Denk bij gespreksonderwerpen aan: liefde en begrip voor jezelf en anderen, écht zijn/worden wie je bent, de waarde van je gevoelsleven, balans tussen hoofd en hart, de kracht van negatieve en positieve gedachten, invloed op je eigen levensgeluk, de kracht van kwetsbaarheid en nog veel meer…

 

 

Lees deze onvergetelijke reactie...

schatvindertjes (102) - vierkant

“Het was erg mooi om te zien dat je kinderen na liet denken over de dingen van het leven en over zichzelf. Hierdoor kwamen kinderen ook met dingen die je als leerkracht niet altijd ziet en hoort. De kinderen hebben bijna 2 uur naar je geluisterd en deden al die tijd goed mee, dat is een erg groot compliment en daardoor merkte je dat het aansluit bij de kinderen en dat ze het interessant vonden.”

 

Juf Brenda – groep 6/7

Het gaat tenslotte om de Schatvinders van de toekomst

 

Het is in mijn ogen van groot belang om kinderen al op jonge leeftijd te laten ontdekken dat ze zelf de grootste invloed hebben op hun persoonlijke geluksgevoel. Dat er een diepere laag is in het leven, waar ze zich vaak al zeer goed van bewust zijn. Zo kunnen praktisch alle kinderen haarfijn sferen, emoties en situaties aanvoelen. Alleen weten ze niet altijd hoe daar mee om te gaan.

 

Ze mogen gestimuleerd worden om niet alleen hun ratio te ontwikkelen, maar ook hun gevoelsleven. Ze mogen hun eigen unieke talenten laten bloeien. Onbevangen en grenzeloos hun eigen dromen nastreven. En beseffen dat ze die zelf kunnen realiseren!

 

Als ik weer afscheid neem, heb ik ze laten horen en voelen:

Ik ben goed zoals ik ben en ik heb het geluk in eigen hand, want ik ben óók een schatvinder!

Investeren in levenswijsheid

 

Geïnteresseerd in een proefles of een serie? Vraag voor deze ‘onbetaalbare’ investering naar een offerte op maat.

 

Dit gaan ze geweldig vinden!

feedback kind

Dit zouden basisscholen standaard in het lesprogramma moeten opnemen…

 

Nathalie
(een moeder op een van de scholen)